کد مطلب:312383 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:209

برترین یاوران
برگرفته از: «السلام علیكم یا خیر انصار».

ارتباط انسان ها با یكدیگر و یاری رساندن به هم، از امور بایسته و ضروری نظام بشری است. این ارتباط و یاوری به گونه های متفاوت در بین ما جلوه گر است. انگیزه ها، شخصیت دو طرف و نتیجه ی یاوری، از عواملی است كه نوع یاری و كمك رسانی را مشخص می كند.

گاهی ارتباط و كمك رسانی مردم، برای رفع نیازهای همدیگر است. گاهی نیز این



[ صفحه 258]



امر برای تكمیل فعالیت های انفرادی و بهره گیری از تلاش جمعی است. در برخی موارد، یاوری تنها به انگیزه ی كسب فضیلتی الهی و جلب رضایت خداوندی بدون چشمداشت نتایج مادی آن است.

در پاره ای موارد نیز شخص یاری كننده، به ظاهر دیگری را یاری می كند، ولی نتیجه و پاداش آن نصیب خود اوست و به او باز می گردد. یاری رساندن مؤمنان به خداوند سبحان از این قبیل است: «ان تنصروا الله ینصركم» [1] و نیز «یا ایها الذین آمنوا كونوا انصار الله» [2] یاری كردن رسول خدا (ص) و امام (ع) و دین اسلام نیز از این دسته است. این گونه یاوری ویژگی برجسته و نمودار روشن صدق و صادقان است، چنان كه در قرآن می یابیم:

للفقراء المهاجرین الذین اخرجوا من دیارهم و اموالهم یبتغون فضلا من الله و رضوانا و ینصرون الله و رسوله اولئك هم الصادقون [3] .

برای فقیران مهاجر كه از دیار و كاشانه و اموال خود بیرون رانده شدند؛ آنان فضل و رضوان خدا را می جویند و خداوند و پیامبر او را یاری می كنند. آنان راستگویان اند.

فراتر از این نوع، گونه ای دیگر از یاوری وجود دارد كه در آن هیچ گونه پاداش دنیایی یا آخرتی در نظر گرفته نمی شود. یاری محب حقیقی به محبوب خود از این قبیل است. یاوری و كمك رسانی اصحاب نمونه ی رسول خدا (ص) و یاری شیفتگان ائمه (ع) از این دسته یاوری خالصانه به شمار می آید. دوستداران خداوند جز وصل و لقای او به هیچ چیزی دیگری نمی اندیشند. همان گونه كه عبادت آنان نه به خاطر پاداش دنیایی و نه به انگیزه ی بهشت اخروی است، [4] یاری و كمك رسانی آنان نیز بدان



[ صفحه 259]



سان است. انگیزه آنان در نصرت خدا و رسول او تنها عشق و محبت صادقانه است؛ همان گونه كه عباس (ع) در مورد برادر و امام خود عمل كرد. و چه زیبا و شگفت در زیارت او می خوانیم:

بابی و امی یا ناصر دین الله! السلام علیك یا ابن امیرالمؤمنین. السلام علیك یا ناصر الحسین الصدیق [5] .

پدر و مادرم فدای تو ای یاری كننده ی دین خدا! اسلام بر تو ای پسر امیرمؤمنان، سلام بر تو ای یاری كننده ی راستین حسین.


[1] محمد: 7.

[2] محمد: 7.

[3] حشر: 8.

[4] اميرمؤمنان (ع) چنين مي فرمايد: «ان قوما عبدوا الله سبحانه رغبة فلتك عبادة التجار و قوما عبدوه رهبة فتلك عبادة العبيد و قوما عبدوه شكرا فتلك عبادة الاحرار؛ قومي خداوند سبحان را به انگيزه ي پاداش عبادت كردند، اين عبادت تاجران است. قومي نيز از ترس او را عبادت كردند، اين عبادت بردگان است. برخي نيز او را براي شكر عبادت كردند، اين عبادت آزادگان است.» (تصنيف غررالحكم و دررالكلم، ص 198) اين كلام امام (ع) اثباتگر آن است كه عملي الهي و برتر، مي تواند بدون در نظر گرفتن پاداش دنيايي يا اخروي انجام شود.

[5] بحارالانوار، ج 101، ص 261. نصرت و ياري در مورد اشخاص گوناگون نيز متفاوت است و در خور هر يك عملكرد خاص به آن را درخواست مي كند: ياري دوست، رفع نيازها و كمك به او در مواقع لزوم است. ياري پدر و مادر و استاد، اضافه بر معناي اول، اطاعت از دستورهاي آن ها نيز هست. ياري خداوند و رسول او و ائمه (ع)، اعتقاد و ايمان به آن ها و التزام عملي و ايثار جان و مال در راه آن هاست. ياري محبوب، قطع نظر كردن از غير او و توجه تام (اخلاص) نسبت به اوست. و محبوب حقيقي جز خداوند و اولياي او كس ديگري نيست.